Weekendje Charleston - Reisverslag uit Charleston, Verenigde Staten van AM H. - WaarBenJij.nu Weekendje Charleston - Reisverslag uit Charleston, Verenigde Staten van AM H. - WaarBenJij.nu

Weekendje Charleston

Blijf op de hoogte en volg AM

03 Oktober 2014 | Verenigde Staten, Charleston

Hellooo!

Na een lekkere hockeytraining zit ik nu op de bank te genieten van mijn weekend dat vanmiddag alweer is begonnen (ideaal, die vrije vrijdagen!). Na mijn laatste reisverslag ben ik weer begonnen met hockeyen (al moet ik eigenlijk veldhockey zeggen, want hier verstaan ze onder hockey ijshockey). Ze hebben hier een varsityteam, dat op hoog niveau speelt, en een normaal team waar ik nu bij meespeel. Aangezien hockey hier niet echt populair is, hebben we maar 1 team en spelen er ook een paar jongens mee, waarvan 2 jongens die in het nationale team van Puerto Rico zitten (best vet al zeg ik het zelf). We trainen 2 keer per week en ik vind het ontzettend lekker om weer bezig te zijn! Ik merk dat mijn conditie weer vooruit gaat en het is ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Zo hadden we afgelopen zaterdag een pasta ‘party’ bij iemand thuis, waarbij we gezellig samen hebben gegeten en een deel van een footballwedstrijd hebben gekeken.

Zoals ik al zei, ik zit nu lekker op de bank en eigenlijk is dat uitzonderlijk. Normaal gesproken gaan we uit op donderdag en op andere avonden heb ik genoeg dingen te doen dat bankhangen er niet echt van komt, maar na een drukke doch gezellige week is een avondje niks doen ook wel even lekker. Afgelopen week zijn we 2 keer heerlijk uiteten geweest, zijn we uit geweest, hebben we een verjaardag gevierd en moest er natuurlijk ook gestudeerd worden. Ik merk wel dat het studeren er soms een beetje bij in schiet en dat het hier allemaal een beetje als vakantie voelt (en ik hou niet van studeren in mijn vakantie dus mijn motivatie is ver te zoeken). De vakken die ik volg zijn op zich prima te volgen, maar het is wel ontzettend veel leeswerk en daar heb ik niet altijd even veel zin in.

Waar ik wel veel zin in had een paar weken geleden was mijn tripje naar Charleston in South Carolina (dat is de staat onder North Carolina voor een aantal van mijn lieve vriendinnen wiens topografische kennis soms te wensen over laat). Samen met de twee Britse meiden Sam & Rachel heb ik een fantastisch en memorabel weekend daar gehad. Onze reis begon op donderdagavond toen we met de bus naar Durham gingen, wat ongeveer een uur duurde. Daar aangekomen moesten we op onze mega goedkope Megabus wachten. Mocht je ooit in Amerika zijn en je wilt goedkoop reizen, check dan even de Megabus. De medewerkers zijn ontzettend onvriendelijk, maar je betaalt dan ook echt niks voor je buskaartje (een enkeltje met 40% korting van Nijmegen naar Winterswijk is duurder dan een ritje naar bijvoorbeeld Washington als je 1 van de eerste mensen bent die een ticket koopt). We kwamen om 2.00 uur ’s nachts aan in Columbia, waar we naar een ander busstation moesten, omdat we onze volgende busrit met een andere maatschappij hadden. We hadden een screenshot van de route naar het andere station, dus vol goede moed liepen we met z’n drieën midden in de nacht door Columbia. Het station bleek toch wat verder weg dan we hadden gedacht en we waren na 20 minuten wandelen wel blij toen er een politiewagen stopte om te vragen waar we heen moesten. De politieagent bood ons een lift aan en zo zaten we op de plek waar ongetwijfeld al heel wat criminelen hebben gezeten in de politiewagen, zeker een try-before-you-die haha. Toen we in de auto gestapt waren, vertelde de politieagent dat ze die avond al een overval hadden gehad en dat hij niet wilde dat wij de volgende zouden zijn.. Altijd fijn om dit te horen :P Zeker toen we erachter kwamen dat het busstation dicht was en we van 2.45 uur tot 6.45 uur buiten in het donker moesten wachten. De website zei dat het station 24/7 open zou zijn, maar dat was helaas niet zo. Toen er ook nog twee rare mannen aankwamen, kregen we het alle drie toch wel even benauwd, maar gelukkig is alles verder goed gegaan als we de halve onderkoeling die we hadden opgelopen niet meerekenen. Na deze opgebroken nacht vertrokken we om 9.00 uur vanuit Columbia naar Charleston, waar we rond het middaguur aankwamen.

De lange en nogal vermoeiende reis was het helemaal waard, want wat een fantastische stadje is Charleston! Er hangt een ontzettende chille sfeer, er zijn fantastische winkeltjes en restaurantjes en het leuke is dat er echt een centrum is. Dit in tegenstelling tot veel andere Amerikaanse steden die shoppingmalls buiten de stad hebben en niet echt een stadscentrum zoals wij dat kennen. Terwijl we rondliepen door de stad hadden we soms echt het gevoel dat we ons in een film begaven. Het was moeilijk om een lelijk huis te vinden, echt alles zag er zo fantastisch uit. Na een heerlijk diner (met het meest fantastische toetje ooit, ook nog eens gratis) gingen we naar ons appartement, twee kamers bij mensen in huis (Airbnb is echt een topwebsite/app om je vakantiebestemming mee te boeken). We wilden de bus nemen, maar het openbaar vervoer was dit weekend niet onze beste vriend en we hadden de laatste bus gemist doordat de jongen van het visitorscentrum ons de verkeerde halte had aangewezen (we hadden om de hoek moeten wachten..). Uiteindelijk een uur later dan gepland arriveerden we dan eindelijk op ons adresje. De bedden waren fantastisch, beter dan menig hotelbed en na onze overgeslagen nacht heb ik dan ook heerlijk geslapen die nacht.

’s Ochtends had de gastvrouw een ontbijtje voor ons gemaakt en dat was echt verrukkelijk. Haar man had zelf brood gebakken en ze had koffie voor ons gezet, dus de dag begon al goed. Toen we vertelden dat we graag naar het strand wilden, bood ze aan om ons erheen te brengen en dat we haar konden bellen als we weer opgehaald wilden worden. Van dit aanbod hebben we zeker gebruik gemaakt! We hebben een heerlijke strandwandeling gemaakt en gezien hoe een man bijna een haai had gevangen. Diezelfde man vertelde ons dat hij in Columbia (onze busstop) nooit zonder pistool over straat zou gaan. Fijn om dit te weten met in het vooruitzicht dat we daar de zondagnacht weer een overstap hadden waarbij we 2 uur moesten wachten.

Na ons bezoekje aan Folly Beach zijn we weer naar Charleston downtown gegaan, waar we veel hebben rondgewandeld en waar we naar een museum zijn geweest (Exchange & Provost Dungeon), waar we veel geleerd hebben over de geschiedenis van Charleston. Charleston was vroeger de plek waar slaven Amerika werden binnen gebracht en er was heel veel handel in de stad. Dat is ook de reden dat er zoveel mooie huizen zijn, want er was veel geld in omloop :) Na een lekker diner gingen we weer terug naar ons slaapadresje en hebben we lekker een film gekeken. Sam en Rachel worden allebei komende maand pas 21, dus we konden helaas nergens heen voor een drankje, vandaar onze saaie maar ook wel chille filmavond.

Ook op zondagochtend stond er een heerlijk ontbijtje voor ons klaar. Dit keer een super lekkere en gezonde smoothie en een gebakken eitje. Na ons ontbijt namen we afscheid van de gastvrouw en –heer en vertrokken we naar Boone Hall, een plantage waar onder andere The Notebook is opgenomen en waar Blake Lively (van Gossip Girl) is getrouwd! Het was indrukwekkend om de plantage te zien en bizar om te beseffen dat daar vroeger zoveel slaven werkten. Boone Hall was vroeger 1 van de grootste plantages die er bestond en hoewel de plantage nu nog steeds in gebruik is, is deze wel heel erg gekrompen. Het was die dag heerlijk weer, wat zo’n plantage natuurlijk nog mooier maakt dan dat deze al is. We hebben die dag verschillende tours gedaan en vooral ook zelf rondgewandeld en genoten van hoe mooi het was. Ook leuk om te vermelden is dat het echt een populaire plek voor bruiloften is en dat we alleen die dag al 2 bruiden hadden gezien en dat ze daarnaast ook nog een bruiloftdiner aan het klaarzetten waren.

Ook deze dag hebben we veel geleerd, deze keer vooral over de slaven en hun levens. Zo was er een kleindochter van een slaaf die een soort van show opvoerde, waarbij ze ook zong (zo mooi) en veel informatie gaf over het leven van de slaven. Ook stonden er nog 8 van de 27 slavenhuisjes, waar slaven die iets speciaals konden woonden met hun families. De huisjes waren gebouwd van de bakstenen die de slaven zelf maakten. In een aantal bakstenen kon je de kindervingers nog zien, best wel heftig.

Na deze indrukwekkende middag hebben we op de parkeerplaats aan mensen gevraagd of we een stuk met ze mee mochten rijden, want de weg naar de uitgang (dus de oprijlaan) was denk ik al wel een kilometer lang. Aangezien niemand behalve wij zo gek is om met de bus te komen en dus dat stuk te wandelen, was er genoeg kans dat we met iemand mee konden rijden. De eerste auto wilde ons wel meenemen en bracht ons zelfs naar het centrum, wat onze eindbestemming voor toen was.
We hebben daar nog lekker gegeten en toen zijn we in de avond weer met de bus naar Columbia vertrokken waar we weer midden in de nacht aankwamen. In Columbia was gelukkig het busstation nog wel even open en konden we daar navragen of er iets 24/7 open was, want we zagen het niet zo zitten om weer buiten te wachten. Er was een waffelhouse in de buurt, waar we zo ongeveer heen zijn gerend en zo hebben we heerlijk midden in de nacht een wafel gegeten en gewacht op onze taxi die ons naar het andere station zou brengen. Na wederom een opgebroken nacht kwamen we om 10 uur ’s ochtends weer thuis aan en kon ik gelijk door naar mijn college. ’s Avonds heb ik na mijn hockeytraining heerlijk geslapen haha! Ondanks de lange reis met de bus heb ik heel erg genoten en als ik de kans krijg, ga ik zeker nog een keer terug naar Charleston, want we een heerlijk stadje is dat!

Sorry voor wederom een ontzettend lang verhaal! Ik ben erg enthousiast zoals jullie misschien wel merken en heb het echt heel erg naar mijn zin. 1/3e van mijn tijd hier zit alweer op en met nog veel leuke dingen in het verschiet weet ik zeker dat de tijd zal blijven vliegen. Morgen is de opening van het basketball seizoen, waarbij de teams worden gepresenteerd en waarbij er allemaal leuke sketches worden opgevoerd en zaterdag is het weer gameday. Deze keer moet het footballteam al om 12.30 uur spelen, wat betekent dat het drinken voor de wedstrijd al vroeg begint. Ik heb er zin in !

Veel liefs,
Anne-Marie

  • 03 Oktober 2014 - 06:11

    Papa:

    Het is wederom een mooi reisverslag, ik heb ervan genoten .

  • 03 Oktober 2014 - 08:44

    Joke Schreurs:

    Hallo Anne Marie, weer een prachtig verhaal, niks te lang, maar wel even kippenvel bij het lezen van het gevaarlijke nachtelijke avontuur.
    Gelukkig goed afgelopen.
    Geniet van je tijd daar en ik wacht weer op je volgende reisverslag.

    groetjes Joke

  • 03 Oktober 2014 - 10:37

    Jetske:

    Waaauw wat een leuk verhaal weer chip!
    Klinkt echt als een groot feest daar, en heel fijn dat je even uitlegt waar Charleston ligt ;)
    En wat een sensatie heb je allemaal al meegemaakt, in een politie auto mogen zitten!!!
    Hopelijk ga je nog meer van dit soort leuke dingen mee maken!
    Maar ik mis je wel!

    xxx

  • 03 Oktober 2014 - 20:30

    Margahuijskes:

    Lieve Anne ,
    Wat heerlijk om dit weer te lezen. Gewoon lekker verder schrijven xxx

  • 04 Oktober 2014 - 09:25

    Desiree:

    Lief nichtje,

    Wat heb je weer een geweldig fantastisch verhaal geschreven. Met veel plezier gelezen.
    Wel eng dat je midden in de nacht moest survivallen. Gelukkig horen wij de verhalen achteraf.
    En ja, die shoppingmalls buiten het centrum is inderdaad verschrikkelijk.
    In NL moeten we dat voorkomen. Vooral bij de winkels in het centrum blijven kopen dan "behouden" wij ook een centrum.

    Vooral doorgaan met enjoy/meet/party, want inderdaad de tijd vliegt.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

AM

Actief sinds 16 Aug. 2014
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 3686

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2014 - 24 December 2014

Studeren in Chapel Hill

Landen bezocht: